مدافعان مجازی

***باید در همه زمینه ها مدافع اسلام و انقلاب بود***

مدافعان مجازی

***باید در همه زمینه ها مدافع اسلام و انقلاب بود***

مدافعان مجازی

درگاهی تحلیلی از اخبار روز که هدف از تاسیس آن افزایش بصیرت و ایجاد بینش صحیح نسبت به وقایع سیاسی و بین الملل با توجه به بینش و خط مشی امام خامنه ای می باشد.
هدف اصلی اینجانب ایجاد باور در شعار امام خمینی(ره)می باشد که فرمودند:پشتیبان ولات فقیه باشید تا به مملکتتان آسیبی نرسد.

بایگانی
طبقه بندی موضوعی

آمریکا و روسیه در حال به‌روز کردن تسلیحات اتمی خود هستند

ali mousavi | دوشنبه, ۲۴ خرداد ۱۳۹۵، ۰۴:۲۵ ب.ظ

کلاهک هسته ای

مؤسسه بین‌المللی پژوهش‌های صلحِ استکهلم اعلام کرد آمریکا و روسیه به عنوان بزرگ‌ترین قدرت‌های هسته‌ای در دنیا اگر چه به آهستگی زرادخانه‎های هسته‎ای خود را کاهش می‌دهند، اما در حال به روز کردنِ ظرفیت هسته‌ای خود هستند.

به نقل از پرس تی وی، مؤسسه بین‌المللی پژوهش‌های صلحِ استکهلم اعلام کرد آمریکا و روسیه به عنوان بزرگ‌ترین قدرت‌های هسته‌ای در دنیا اگر چه به آهستگی زرادخانه‎های هسته‎ای خود را کاهش می‌دهند، اما در حال به روز کردنِ ظرفیت هسته‌ای خود هستند.

این مؤسسۀ مستقر در پایتختِ سوئد روز دوشنبه (24 خرداد) با انتشار گزارش سالانۀ خود، اعلام کرد آمریکا، روسیه، بریتانیا، فرانسه، چین، هند، پاکستان، اسرائیل و کره جنوبی در آغاز سال 2016 میلادی دارای 15 هزار و 395 کلاهک هسته‎ای بودند که از این میان 4 هزار و 120 کلاهک در وضعیت عملیاتی قرار دارند.

در این گزارش آمده است که در آغاز سال 2015 میلادی شمار کلاهک‌ها 15 هزار و 850 عدد بوده است.
شانون کایل و هانس کریستنسن، از محققان مؤسسۀ پژوهش‌های صلح استکهلم در این گزارش نوشتند: «موجودی کنونی سلاح هسته‎ای در جهان در مقایسه با زمان اوج تولید این سلاح ها یعنی در اواسط دهۀ 80 میلادی که به حدود 70 هزار کلاهک هسته‌ای می‌رسید، کاهش یافته است.»

آن‌ها افزودند: «این کاهش عمدتاً به علت کاهش نیروی هسته‌ای آمریکا و روسیه رخ داده است.»

براساس این گزارش، این کاهش‌ها در نتیجۀ امضای سه معاهده برای محدود کردنِ تسلیحات هسته‌ای از سال 1991 و همچنین کاهش قدرت یکجانبۀ این دو ابرقدرت هسته‎ای در جهان است.

مؤسسۀ پژوهش‎های صلح استکهلم در گزارش خود آورده است: «با این حال، سرعت کاهش (تسلیحات هسته‎ای) در مقایسه با یک دهه پیش، کندتر شده است، و نه روسیه و نه آمریکا ... از زمان اجرایی شدن پیمان استارت نو، کاهش قابل‌توجهی در توانمندی هسته‎ای راهبردی و عملیاتی خود ایجاد نکرده‌اند.»

استارت نو، پیمانی دوجانبه میان آمریکا و روسیه برای کاهش تسلیحات هسته‌ای است که در تاریخ 8 آوریل سال 2010 (19 فروردین 1389) در پراگ، پایتخت جمهوری چک امضاء شد.
آمریکا و روسیه به موجب این پیمان جدید، اجازۀ استقرار حداکثر یکهزار و 550 کلاهک هسته‌ای را داشتند.

براساس برآورد صورت گرفته در گزارش سالانۀ مؤسسۀ صلح استکهلم، روسیه در آغاز سال 2016 دارای 7 هزار و 290 کلاهک هسته‎ای بود و آمریکا در همین زمان 7 هزار کلاهک هسته‌ای در اختیار داشت. این بدان معناست که این دو کشور به تنهایی صاحب 93 درصد از تسلیحات هسته‌ای در جهان هستند.

پس از این دو کشور، فرانسه با 300، چین با 260، بریتانیا با 215، پاکستان با 110 الی 130، هند با 100 الی 120، رژیم اسرائیل با 80 و کره شمالی با 10 کلاهک هسته‌ای در رتبه‌های بعدی قرار دارند.
این مؤسسۀ پژوهشی تأکید کرد هیچ یک از کشورهای دارای تسلیحات هسته‌ای حاضر به صرف نظر کردن از زرادخانه‌های هسته‎ای خود نیستند و افزود: «واشنگتن و مسکو برنامه‌های نوسازیِ هسته‌ای گسترده و گران‌قیمتی در دست اجرا دارند.»

همچنین در این گزارش آمده است دو کشور هم‌مرز و رقیب یعنی هند و پاکستان در حال افزایش ظرفیت‌های خود هستند.

هند در حال گسترش برنامۀ موشک‌های بالستیک با قابلیت حمل کلاهک‌های هسته‎ای و بالابردن سرعت  تولید پلوتونیومِ خود است و پاکستان در مقابل تسلیحات هسته‎ای قابل استفاده در میدان جنگِ خود را توسعه می‎دهد تا از این طریق بتواند در برابر برتری سلاح های متعارف هند موازنه ایجاد کند.

مؤسسه بین‌المللی پژوهش‌های صلحِ استکهلم دربارۀ امکان افزایش قابل توجه زرادخانه‌های هسته‎ای در پاکستان در دهۀ آینده هشدار داد و افزود: «چشم‌اندازِ پیشرفتِ واقعی در جهت خلع سلاح هسته‌ای در جهان تیره و تار است.»